Kisah Khalifah Al-Hadi yang Bijaksana (7)


Khalifah Al-Hadi termenung mendengar penjelasan Abdullah bin Malik yang panjang nan lebar. Keningnya berkerut, tanda memikirkan ucapan Abdullah bin Malik tadi. Abdullah bin Malik melihat khalifah muda itu tersenyum. Melihat keadaan itu hati Abdullah bin Malik amat gembira. “Tuan benar!” ujar Khalifah Al-Hadi. “Terima kasih paduka Amirul Mukminin!” jawab Abdullah bin Malik. “Jika perakara ini saya pikirkan menurut pemikiran saya, mungkin pedang ini akan singgah di leher tauan. Tetapi, setalah saya diangkat menjadi khalifah, pikiran saya telah jauh berubag.” Uajar khalifah. “Pendidikan itu amat penting bagi putra-putra kita. Sebab di masa yang akan datang mereka adalah penerus negara Baghdad. Yang tersesat harus segera diberi tahu. Tuan adalah petugas negara yang baik. Saya berharap taun tetap menjalankan tugas dengan baik, seperti dulu tauan bekerja dengan ayah saya,” sambung khalifah. Islampos
http://goo.gl/k9hAjF

Related Posts

Kisah Khalifah Al-Hadi yang Bijaksana (7)
4/ 5
Oleh